Tips voor succesvol afvallen

Iedereen heeft in zijn of haar leven weleens gelijnd en vaak met niet al te beste resultaten. Wij hebben een aantal tips voor u die u verantwoord en succesvol zullen doen afvallen.

Afvallen gebeurt niet in een dag. Nee, een goede wijze van afvallen het eetpatroon te wijzigen. Minder vet eten, kleinere porties van zorgvuldig gekozen ingrediënten uit de schijf van 5, water drinken en natuurlijk regelmatig bewegen.



1. Een doel en een plan van aanpak
Door een doel te hebben en die op te schrijven weet u precies wat u wilt bereiken. Zorg ervoor dat dit doel niet te hoog gesteld wordt, zodat het bereikbaar is. 20 kilo aan gewicht verliezen is beter te realiseren dan 20 kilo in 6 weken tijd.
Noteer voor uzelf hoe u dit gaat aanpakken. Een afvaldagboek is een oplossing hiervoor. Hierin noteert u uw weekmenus, alles wat u per dag eet en drinkt en de beweging die u voor ogen heeft en daadwerkelijk gedaan hebt. U weet dan precies waar u tekortschoot en waar u het goed deed.

Ga niet elke dag op de weegschaal staan. Dit is frustrerend, met name in de beginfase. Beter is het om 2 keer per week centimeters te meten.

2. Geleidelijk afvallen voor een blijvend resultaat
Geleidelijk afvallen is een betere methode, dan de crashdiëten die er in de wereld bestaan. Om gezond af te vallen zou een vrouw genoeg hebben aan 1200 tot 1500 calorieën; voor een man zou dit tussen 1800 en 2200 calorieën kunnen liggen. Indien fysieke arbeid wordt verricht kan het aantal calorieën enigszins worden verhoogd.

3. Kleinere porties, maar frequenter eten
Sla nooit een maaltijd over. Hoe graag we het ontbijt ook zouden willen overslaan, het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het levert ons de energie voor een quick start van de dag. Het is beter 5 tot 6 kleinere gevarieerde maaltijden en gezonde snacks te eten dan 3 grote maaltijden.
4. Veel drinken
Water drinken is niet alleen gezond, het is ook een goed middel om een vol gevoel te krijgen. Twee glazen water voor elke maaltijd helpt ons minder voedsel tot ons te nemen. Daarnaast is water het transportmiddel om afvalstoffen uit ons lichaam te verwijderen.

5. Bewegen
Beweging zorgt ervoor dat wij vet omzetten in afvallenstoffen en spierweefsel. Om te bewegen hoeft u geen duur abonnement op een sportschool te nemen, een flinke wandeling, of een fietstochtje is net zo goed. Zwemmen is een ander goed alternatief. Door de verminderde weerstand in water, is makkelijker bepaalde oefeningen te doen. Met name mensen met gewrichtsaandoeningen hebben hier baat bij.