Afvallen voor beginners

Alle begin is moeilijk, ook voor het afvallen. Eigenaardig genoeg maken we allemaal dezelfde fout. Afvallen voor beginners zou dan ook moeten starten met het zetten van een doel, een doel dat realiseerbaar is. Ondanks dat u bijvoorbeeld 20 kg wilt afvallen, is het beter te starten met bijvoorbeeld 5. Verwacht ook niet dat u die 20 kg niet in een maand tijd verliest. De weg van de geleidelijkheid geeft een blijvend resultaat, terwijl snel gewichtsverlies vaak resulteert in het jojo-effect.

Ook is het raadzaam om een eetdagboek bij te houden voordat u gaat starten. Letterlijk alles wat in het mondje gaat moet worden genoteerd. Aan het einde van een week staat u verstelt wat u allemaal ongemerkt naar binnen werkt. Maak een weekmenu en haal al uw boodschappen, maar een keer per week. Dit voorkomt verleidingen. Daarnaast moeten ook de mogelijke verleidingen thuis of worden weggegooid.


Met name beginnende afvallers zouden een maatje moeten vinden om af te vallen. Het voordeel hiervan is dat u zich aan elkaar kunt optrekken en motiveren. Ook samen bewegen geeft veel meer plezier. Lekker kletsen terwijl we 5 km lopen zorgt ervoor dat het lijkt alsof de tijd veel sneller gaat.

Een beginnende lijner moet niet aan een 500 calorie├źndieet beginnen. De eerste 3 dagen met alleen maar shakes zijn nog vol te houden omdat we gemotiveerd zijn. Maar daarna gaat het lichaam over op overleven en lijkt verliezen we geen gewicht.We voelen ons belabberd, omdat we dat continue hongergevoel hebben en we voelen ons duizelig. Ons lichaam geeft aan dat het niet blij is wat er gebeurt. Geleidelijkheid is een betere oplossing. 1 kg per week is te realiseren als we versnaperingen en alcohol achterwege laten, als we ongeveer 2 liter vocht tot ons nemen in de vorm van water en magere melk en als we gezond, maar gematigd eten en natuurlijk door te bewegen.