Afvallen voor mannen

We kennen ze wel de mannen met een bierbuik of “zwembandjes”. De taille is vaak de plaats waar vet zich opslaat in een mannenlichaam. En juist deze plek de hardnekkigste om centimeters te verliezen. Studie heeft ook uitgewezen dat juist vet in de buikstreek vaak de oorzaak is voor hart- en vaatziekten bij mannen.

Over het algemeen zal een man in de eerste twee weken meer afvallen dan een vrouw, maar over het algemeen is dit vocht en geen vet. Dit vochtgehalte zal moeten worden aangevuld, maar niet met een lekker biertje, maar een gezond glas water waar geen zoet- of smaakstoffen aan zijn toegevoegd.


Daarnaast zal een man bepaalde oefeningen moeten verrichten om de spieren in de buikstreek op gang te krijgen en het vet erom heen weg te smelten. Naast een stevige wandeling of een stukje hardlopen, vormen buikspieroefeningen een onontbeerlijk onderdeel van het afvallen voor mannenschema. Sit ups en push ups in allerlei variaties.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat er gezond en gevarieerd gegeten wordt. Iemand die fysiek zwaar werk doet, heeft een hogere voedselinname nodig, dan iemand met een bureaujob. Een gemiddelde man die kantoorwerk verricht zou zijn kalorieïnname moeten verlagen naar zo’n 1800 tot 2000 kalorieën. Indien minder wordt genuttigd, kan dit gevolgen hebben voor het wel functioneren van het lichaam. Vezels zoals granen, fruit en groenten vormen een belangrijk element van het dieet. Daarnaast zijn onverzadigde vetten belangrijk zoals die te vinden zijn in olijfolie en dieetmargarine. Ondanks dat echte boter erg lekker is, het kan beter achterwege gelaten worden. Ook eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van het dieet, omdat deze ons langer een vol gevoel geven. Pas echter op dat niet de verkeerde eiwitten gegeten worden. Vet vlees moet achterwege gelaten worden en ook de hoeveel vlees moet worden geminderd. Een man heeft vaak niet meer nodig dan 120 gram mager vlees per dag.