Afvallen voor vrouwen

Het vrouwenlichaam is anders opgebouwd dan een mannenlichaam. Een vrouwenlichaam zal meer vet verzamelen rond de heupen, billen, buik en bovenbenen, terwijl mannnen vaak vet verzamelen rond de taille en de buik. Een mannenlichaam heeft meer spiermassa dan een vrouwenlichaam. Daarnaast houdt een vrouw meer vocht vast, met name vlak voor haar menstruatie. De hormoonhuishouding verandert dan tijdelijk en het lichaan geeft dan bepaalde signalen af, iets waar een man geen last van heeft.

Een vrouw heeft een lagere kalorie-intake nodig dan een man, maar het is onverstandig om minder dan zo’n 1200 kalorieën per dag te nuttigen, omdat het lichaam dan in overlevingsmode overgaat en het vocht gaat vasthouden, waardoor het lijkt alsof er geen gewicht meer verloren wordt. Ook zal constipatie optreden, iets wat we juist niet willen. Dit kan worden voorkomen door extra vezels tot u te nemen.


Het ontbijt moet dan onder andere vezelrijke vruchten zoals appel of perzik tot zich nemen, maar ook een bruine boterham, of muesli. Maar ook een groente als broccoli en bruine bonen hebben van nature een hoog vezelgehalte en vormen een substantieel onderdeel voor een dieet, echter als men een eiwitrijkdieet volgt, worden bonen de eerste 6 weken afgeraden.

Het belangrijkste is om minder en gevarieerd te eten en een goede en verantwoorde keuze te maken uit de schijf van 5: eiwitten, graan, fruit, onverzadigde vetten en suikervrije dranken. Daarnaast is bewegen erg belangrijk. Een lekker stuk fietsen, of de hond elke dag een uur lang uitlaten, maar ook zwemmen is een goede vorm van bewegen. Een vrouw heeft over het algemeen ook meer moeite met buikspieroefeningen. Opdrukken hoeft niet op de mannenmanier gedaan te worden. Men kan zich ook opdrukken tegen een muur. Op deze wijze is er minder weerstand en wordt de oefening vaak beter uitgevoerd. En als we met gewichten werken, dan is 1 tot 1,5 kg aan gewichten al voldoende om vet om te zetten in spierweefsel.