Meteen afvallen

Er zijn duizend en een methoden om meteen af te vallen. We hoeven maar naar de drogist te gaan en we vinden tientallen middelen in de vorm van druppels, poeders, pillen, repen, shakes en kant-en-klare maaltijden die alle direct resultaat beloven.

De vraag is echter of al deze middeltjes hun werk doen. Als we beginnen zijn we gemotiveerd en drinken we ons suf aan water en zullen na een week merken dat we inderdaad iets zijn afgevallen, echter veelal na 10 dagen raken we lusteloos en lijkt het alsof het lichaam niet meer afvallen. Dat komt omdat het lichaam in survivalmode overgaat en al het vet gaat bewaren om te overleven. Beter is het om het lichaam te blijven verrassen. Dit kan alleen door gevarieerd en gezond te eten en regelmatig de hoeveelheid aan te passen.


In het algemeen verliest het lichaam eerst het vocht. Het overtollige vet dat we hebben duurt langer om af te breken. Verlies daarom niet de moed, maar ga gewoon door met lijnen. Met name als er gesport wordt, wordt vet omgezet in spierweefsel en spierweefsel is zwaarder in massa dan vet. Het is daarom beter om gewichtsverlies te meten in centimeters en niet in verloren kilo’s.

Frisdranken zitten bordevol suikers. Ook water met smaakstoffen bevat een enorme hoeveelheid suikers. Het is daarom beter gewoon mineral- of kraanwater te drinken. Ook voor vruchtensappen moet worden opgepast, vanwege het hoge gehalte aan natuurlijke suikers. Beter is het om het vruchtensap aan te lengen met water. Het drinken van water heeft tot voordeel dat het een vol gevoel nog voordat u iets eet. Het leidt er ook toe dat u sneller vol bent en dus minder zult eten, wat weer direct leidt tot het meteen afvallen van gewicht.

Het is beter om geleidelijk gewicht te verliezen door een combinatie van kleinere porties gezonde voeding en lichaamsbeweging. Het duurt wellicht langer tot u op uw streefgewicht bent, maar het resultaat is blijvend. Met alle maaltijdvervangende poeders, repen en pillen zult wel meteen afvallen, maar het verloren gewicht net zo snel weer aankomen indien het eet- en leefpatroon niet worden aangepast.