Valkuilen bij het afvallen

Ergens in ons leven zijn we allemaal weleens aan het lijnen gegaan. De basis, minder eten namen we dan lekker en sloegen natuurlijk een maaltijd over en begonnen we direct met lijnen zonder er voor te zorgen dat alle lekkere snacks, zoals koekjes, zakken chips, snoepjes en drop niet meer in huis zijn. En natuurlijk bleven we ons wijntje bij het eten drinken. Vaak hadden we geen doel en een plan van aanpak. Allemaal valkuilen waarom het lijnen niet lukte. En dus gaven we op en eindigden we met een hoger gewicht, dan toen we startten met lijnen, het bekende jojo-effect.

Zorg er altijd voor dat er een plan van aanpak is en dat het doel dat je voor ogen hebt te realiseren is. Irrealistische doelen zijn gedoemd te mislukken en reden voor opgave. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat u geen verleidingen in huis heeft, zoals lekkere snacks en vette sauzen. Zorg ervoor dat de frituurpan niet meer binnen handbereik staat.


Een maaltijd overslaan is een grote zonde. Elke maaltijd, maar met name het ontbijt is de belangrijkste maaltijd voor het verkrijgen van energie. ’s Ochtends is onze bloedsuikerspiegel laag en als het laag is voelen we ons moe. Dit kunnen we verbeteren door een energierijke maaltijd te nemen. Verwar dit niet met een grote hoeveelheid. Een schaaltje muesli met yoghurt en vers fruit is voldoende om energie te krijgen. Daarnaast moeten we goede vetten tot ons nemen, zoals halvarine of olijfolie.

Een andere valkuil is dat we nu wel starten met afvallen, maar we bewegen nog steeds niet. Door te bewegen verbranden we vet. Vet wordt tijdens dit proces omgezet in spierweefsel en spierweefsel weegt zwaarder. Zeker tijdens de aanvang van het lijnen kunt iets in gewicht aankomen. Ga daarom niet elke dag op de weegschaal staan en uzelf frustreren. Beter is het om centimeters te meten. Verlies van centimeters betekent verlies van vet.